Selecteer een pagina

Waarom zou je een YouTube-kanaal beginnen?

Wanneer we Vlaamse klanten vragen of ze een YouTube-kanaal hebben, kijken veel van hen een beetje raar.

‘Een YouTube-kanaal? Waarom zou ik daarmee beginnen? Ik ben toch geen videobedrijf.’

Toch is een kanaal hebben op YouTube als bedrijf een enorme meerwaarde! We geven je 7 redenen waarom het belangrijk is om zo snel mogelijk vertegenwoordigd te zijn op YouTube.

1 YouTube is de tweede grootste zoekmachine (na Google)

Ja, je leest dit goed! Na de traditionele Google zoekmachine, typen mensen het vaakst zoektermen in op YouTube. Het is ook niet toevallig dat YouTube intussen een platform is van Google.

Amper anderhalf jaar nadat in 2005 het eerste YouTube-filmpje werd geüpload, werd YouTube door Google overgekocht voor maar liefst 1,65 miljard euro. Het is ook begrijpelijk waarom Google hier zo veel geld voor neertelde. Een paar maand na de lancering van YouTube, werden er al maar liefst 65.000 filmpjes per dag opgeladen op het platform! Er werden dagelijks ook al 100 miljoen video’s bekeken op die korte tijd. Zo werd YouTube op slag een van de 10 meest bezochte websites ter wereld. Google is nog steeds koploper met meer dan 100 miljard zoekopdrachten per maand, maar YouTube staat momenteel op de tweede plaats met 3 miljard zoekopdrachten per maand.

Nog enkele recente cijfers:

  • YouTube krijgt meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand.
  • Elke minuut wordt er meer dan 100 uren aan nieuw videomateriaal geplaatst op YouTube (of 144.000 uren per dag).
  • Elke maand wordt er zo’n 6 miljard uur aan video’s bekeken op YouTube.
  • 50% van alle internetgebruikers zijn regelmatige bezoekers van YouTube.
  • YouTube telt wel 30 miljoen actieve dagelijkse gebruikers en 1.57 miljard actieve maandelijkse gebruikers.

2 YouTube is volledig gratis

De cijfers spreken voor zich! YouTube opent enorm veel deuren op gebied van marketing. Beeld je dan eens dat zo’n krachtige tool ook nog eens helemaal gratis zou zijn!

Maar wacht… YouTube IS volledig gratis!

Daar als bedrijf geen gebruik van maken om je visibiliteit te verhogen, is dan toch waanzin? Je mist op die manier zomaar eventjes toegang tot de helft van alle internetgebruikers.

Toch staan veel bedrijven, vooral videobedrijven, erg weigerachtig tegenover het aanmaken van een YouTube-account. Ze vinden Vimeo veel professioneler ogen en daar staat ook minder ‘junk’ op. Het is zeker waar dat er heel veel video’s van slechte kwaliteit op YouTube staan en zelfs met heel schadelijke inhoud. Maar er staat ook veel slechte informatie op het internet in het algemeen. Vanaf het moment dat je zelf dingen kunt publiceren zonder dat er kwaliteitscontrole is, krijg je producten van slechte kwaliteit.

Op Amazon staan er ook heel veel slechte boeken die zelf gepubliceerd zijn. Maar er bestaan gelukkig ook nog kwalitatieve producten en interessante informatie. Het is aan de internetgebruiker om te filteren en aan jou als bedrijf om positief op te vallen in die soms kwaliteitsloze massa.

3 Je krijgt meer visibiliteit!

Zelfs een fractie van die indrukwekkende cijfers is de moeite waard! Naast je andere sociale media kan YouTube je visibiliteit exponentieel vergroten. Via je YouTube-video’s kun je ook meer bezoekers naar je website leiden. Onder elk filmpje kun je een beschrijving toevoegen van de inhoud. Je hebt daar maar liefst 4850 karakters om kijkers waardevolle informatie mee te geven over je diensten. Het kan ook nuttig zijn om bezoekers in het filmpje te wijzen dat ze extra info kunnen vinden in de beschrijving. Je gebruikt best veel interessante zoekwoorden die met de inhoud van je filmpje verbonden zijn. En je spoort mensen ook best aan om actie te ondernemen in de eerste 500 karakters. Om verder te lezen moeten mensen immers op ‘Meer weergeven’ klikken. Regelmatig doen ze dat niet. Dus het is goed als je belangrijkste informatie bovenaan staat. In de beschrijving kun je ook de link naar je website kwijt. Het is zelfs mogelijk om een koppeling te maken tussen je YouTube-kanaal en je website. Als het publiek van je video’s regelmatig doorklikt naar je website, is dat ook weer heel goed voor de positie van je website in Google.

4 Video is enorm populair!

Audiobooks (luisterboeken) en podcasts (online radioshows) zijn heel erg populair vandaag de dag. Maar video’s zijn dat eens te meer. Mensen lezen niet graag lange teksten dus het spreekt voor zich dat het marketinglandschap er al helemaal anders uitziet dan enkele jaren geleden.

Men schat dat tegen 2021 82% van alle internetverkeer videomateriaal zal zijn. Als je dat onrealistisch lijkt, bedenk dan dat het al 73% was in 2016. Als je iets zoekt in Google, zie je vaak YouTube-filmpjes bovenaan staan.

Ook Marc Zuckerberg, de oprichter van Facebook, heeft gezegd dat Facebook op korte tijd vooral nog zal bestaan uit video’s. Het succes van Facebook Live toont aan dat deze evolutie al volop bezig is. Recente Facebookalgoritmes laten videomateriaal ook al een tijd hoger scoren dan andere berichten in je meldingen.

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Dat zei Arthur Brisbane. De Amerikaan was een bekende uitgever bij een krant die veel belang hechtte aan beeldmateriaal.

Beelden verkopen ook veel beter dan woorden. Klanten gaan veel liever een filmpje bekijken dan dat ze teksten moeten gaan lezen. Veel bedrijven realiseren zich dat al ten volle. Steeds vaker nemen ze contact op met ons om instructievideo’s te maken van hun handleidingen in pdf-formaat. Daar doen ze niet alleen zichzelf, maar ook hun medewerkers en klanten een groot plezier mee. Die hebben immers geen zin om saaie handleidingen te doorploeteren. Ze willen duidelijke informatie waarover ze niet te lang moeten nadenken!

En als je dan toch videomateriaal aanbiedt, mag YouTube absoluut niet ontbreken in je marketingstrategie. Hoewel Facebook erg aast om hun marktpositie, is YouTube nog steeds het krachtigste sociaal medium om video’s te verspreiden.

5 Video-inhoud voorzien is niet moeilijk

Tegenwoordig heeft iedereen een degelijke camera op zijn smartphone. En basissoftware voor videobewerking is relatief goedkoop of zelfs gratis. Dus het is niet langer moeilijk om videomateriaal te voorzien. Als je je filmpje enkel wil delen op je website via YouTube of via andere sociale media, is HD-kwaliteit voldoende. Daar een professionele voice-over, ondertiteling of tekst aan laten toevoegen is heel betaalbaar. Dat kan bovendien ook bij een fotopresentatie als je niet zo voor bewegend beeldmateriaal bent.

De werknemers van Dryhouse maken zo regelmatig zelf videomateriaal van hun projecten, waar wij dan de voice-over voor leveren. Of ze leveren foto’s aan waar wij een fotopresentatie mee maken. Een voice-over en een muziekje erbij en je hebt zo een interessant videoproject!

Regelmatig een VLOG of videolog opnemen hoeft ook niet veel te kosten. En er kruipt vaak zelfs minder tijd in als in het schrijven van een uitgebreide blogpost. Als je gewoon een monoloog wilt filmen of een dialoog (gesprek of interview tussen mensen) kun je vaak al degelijk materiaal vinden voor minder dan € 500.

Kortom, een video maken kan vaak sneller en goedkoper dan je denkt. Natuurlijk gaat er niets boven een professionele animatie, product- of bedrijfsvideo als je écht impact wilt maken op je publiek. Het is een unieke manier om het verhaal van je bedrijf te delen. Hoewel dergelijke video’s door experts vaak heel duur zijn, verdienen ze zichzelf vaak terug en zijn ze een beter investering dan publiciteit in kranten of magazines.

6 Je bespaart laadtijd en hostingkosten

Je kunt YouTube-filmpjes gemakkelijk integreren in je website zonder dat je je server daarmee belast. In een goed cms of goed gebouwde website zie je het verschil niet tussen een filmpje dat in je website is geplakt met een link of een filmpje dat rechtstreeks is opgeladen op je website. Maar het maakt wel een groot verschil! Een filmpje integreren via YouTube kost je geen extra opslagruimte. Bovendien vertraagt het je website niet. Dat is wel het geval als je al je filmpjes rechtstreeks in je website zet.

7 Je genereert extra inkomsten

Als je leuke filmpjes brengt waar je wat tijd in steekt, kun je door middel van advertenties wat extra geld verdienen voor je bedrijf via YouTube. Naast voice-over en tekstmateriaal creëren we als Audio Epics ook onze eigen Engelstalige luisterverhalen in het fantasygenre. Het is voor ons het perfecte leerplatform om te blijven groeien in audiobewerking en creatieve manieren te vinden om nieuwe geluidseffecten te creëren en nieuwe stemmen te geven aan personages. Met die luisterverhalen krijgen we een heel klein advertentiebedrag bijeen dat we opnieuw kunnen investeren in de kwaliteit van onze audio. Het gaat vaak maar om enkele dollars per 1000 views (weergaven). Maar als je aantal Subscribers (abonnees) en views (weergaven) sterk groeit, kun je er op termijn misschien (een deel van) je productie kosten mee dekken.

8 Je onderscheidt jezelf van concurrenten

In Vlaanderen zijn nog lang niet alle bedrijven vertegenwoordigd op YouTube. Er is dus nog kans om een pionier te worden. Je bedrijf zal zich zo al snel onderscheiden van concurrenten. Klanten appreciëren het namelijk als ze een kijkje mogen nemen achter de schermen van je bedrijf, als ze op originele wijze mogen kennismaken met je manier van werken. Als ze het gevoel hebben dat ze jou en je bedrijf kennen, zullen ze gemakkelijk bij je aankloppen als ze nood hebben aan jouw producten of diensten.

9 Je kunt van je klanten ‘fans’ maken

Op YouTube kun je het verhaal van je bedrijf delen, indrukken van de werksfeer, je werkwijze, … Klanten vinden het leuk om betrokken te zijn bij je activiteiten en om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van je bedrijf. Op YouTube kun je je producten in de kijker zetten of je kunt klanten ook laten getuigen over je service. Zo bouw je eigenlijk een community van tevreden klanten, vrienden en potentiële klanten die je activiteiten opvolgen. Dit verkleint de afstand tussen producent en consument en geeft klanten het gevoel dat ze invloed uitoefenen op de evolutie van je zaak. Je relatie met klanten en volgers op die manier versterken, is de toekomst van ondernemen.

Als je veel geld betaalt voor een advertentie in een magazine of krant, dan heb je meer controle over het doelpubliek. Je publiek zijn namelijk de lezers van die krant of dat tijdschrift. Maar het beperkt zich ook tot die mensen. Als je een video deelt via sociale media en mensen vinden de inhoud leuk, gaan ze die zelf gaan verspreiden. Zo bereik je mensen waarvan je het aanvankelijk nooit had verwacht of gehoopt. Het delen verloopt vaak meer organisch en kan tot onverwachte verrassingen leiden. 

Veel ondernemers hopen dat hun filmpje ‘viraal’ gaat en dus massaal wordt verspreid. Er zijn veel bedrijven die al jarenlang op zoek zijn naar de magische formule om dat doel te bereiken. De waarheid is, dat of een filmpje aanslaat of niet van zo veel factoren afhangt dat het onvoorspelbaar wordt. Maar dat maakt het net spannend en boeiend, niet?

Starten met YouTube-video's?

Misschien wil je graag wat ondersteuning bij het opstarten van je eigen YouTube-kanaal. Hoe krijg je het meeste abonnees? Waarop moet je letten bij het opladen van een filmpje om zo veel mogelijk kijkers te hebben? Of misschien weet je niet goed wat je moet opladen? Wij kunnen je helpen bij het opzetten van je kanaal en het maken van kwalitatieve content.